Logopeda
Do zadań logopedy w przedszkolu i szkole należy w szczególności:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Głównym celem terapii jest:
- usprawnianie zdolności komunikowania się;
- korygowanie wad wymowy i zaburzeń komunikacyjnych;
- kształtowanie starannej wymowy;
- dbałość o kulturę słowa potocznego;
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej;
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (języka, warg, żuchwy);
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie umiejętności narracji;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych;
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Artykuły:
Jak powinien prawidłowo przebiegać rozwój mowy dziecka?
Jak czytać dzieciom, żeby wspierać ich rozwój?
Ile czasu małe dziecko może spędzać przed ekranem?